Ticker

6/recent/ticker-posts

Ulasan Buku - Psikologi Si Kecil

 


Alhamdulillah. tamat sudah pembacaan buku berjudul Psikologi Si Kecil yang dibeli sewaktu Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 yang lalu. Buku ini ditulis oleh seorang doktor dalam bidang Psikiatri kanak-kanak. Pengalaman serta ilmu yang beliau miliki sepanjang bergelumang dalam bidang ini telah dikongsikan dalam buku ini.

Buku ini bagi aku sewajarnya dijadikan sebagai bahan bacaan dan rujukan untuk ibu bapa, guru serta anggota masyarakat sebagai sebuah buku yang memberikan panduan bagaimana untuk menguruskan insan bernama kanak-kanak dan remaja. Setiap anak-anak mempunyai identiti dan karektor tersendiri. Mereka sangat berbeza antara satu sama lain. Memahami setiap tingkah laku mereka memerlukan pemerhatian, ilmu serta perlu banyak mendengar luahan mereka.

Permulaan buku ini menerangkan tentang 4 prinsip asas memahami psikologi kanak-kanak. Pertama, tiada ibu bapa yang sempurna. Kedua, segalanya perlu bermula dari kita. Ketiga, kunci pada semua teknik dan tip ialah kebersamaan (bonding). Keempat ialah proses memahami psikologi anak-anak adalah perjalanan yang perlahan tetapi berkesan. Aku tertarik dengan salah satu kata-kata yang penulis petik dari bait syair Abd 'Ala : "Anak-anak kita akan tumbuh menurut apa yang dibiasakan oleh orang tuanya. Anak tidaklah menjadi tercela oleh akalnya, namun orang-orang dekatnya yang membuatnya menjadi hina". 

Post a Comment

0 Comments